Kiblat Umat Islam |
saya ingin menanyakan satu soalan yang berkaitan tentang kiblat umat Islam iaitu, benarkah umat Islam menyembah Kaabah? sila beri penjelasan yang lebih tepat dan lengkap bagi soalan tersebut.
Terima kasih.
Jawapan :
Umat Islam di seluruh dunia semuanya menyembah Allah SWT Yang Esa, tidak ada yang menyembah Kaabah, kerana solat menghadap Kaabah sebagai kiblat adalah sebagai satu simbolik sahaja yang mana ia bertujuan menyatupadukan umat Islam di seluruh pelusuk dunia. Samada di barat, timur, selatan mahupun utara semuanya menghadap satu tempat semata-mata menyembah Allah SWT.
Hukum Ibadah Qurban |
1. Apakah maksud ibadah qurban dan hukum
melakukan ibadah qurban dalam Islam ?
2. Bagaimanakah perlaksanaan ibadah qurban ?
2. Bagaimanakah perlaksanaan ibadah qurban ?
Jawapan
Soalan 1
Qurban ialah penyembelihan binatang qurban yang dilakukan pada Hari Raya Haji (selepas solat 'Idil Adhha) dan hari-hari Tasyriq iaitu ,11,12 dan 13 Zulhijjah kerana
beribadah kepada Allah s.w.t., iaitu sebagai menghidupkan syariat Nabi Allah Ibrahim a.s. yang kemudiannya disyariatkan kepada Nabi Muhammad s.a.w.
Hukumnya Sunnat Muakkad (Sunnat yang dikuatkan) atas orang yang memenuhi syarat-syarat seperti berikut:
- Islam
- Merdeka (Bukan hamba)
- Baligh lagi berakal
- Mampu untuk berqurban
"Aku disuruh berqurban dan ia sunnat bagi kau." (Riwayat al-Turmuzi).
"Telah diwajibkan kepada ku qurban dan tidak wajib bagi kamu." (Riwayat Daruqutni)
Walaupun hukum berqurban itu sunnat tetapi ia boleh bertukar menjadi wajib jika dinazarkan.
Sabda Rasullullah s.a.w yang bermaksud: "Sesiapa yang bernazar untuk melakukan taat kepada Allah, maka hendaklah dia melakukannya." (Sila Rujuk: Fiqh al-Sunnah)
Soalan 2
Perlaksanaan Ibadah Qurban
- Binatang
yang diqurbankan daripada jenis unta, lembu atau kerbau, kambing biasa
yang berumur dua tahun, jika biri-biri telah berumur satu tahun atau
telah gugur giginya sesudah enam bulan meskipun belum cukup satu tahun.
- Binatang
itu disyaratkan tidak cacat, tidak buta sebelah atau kedua-duanya,
kakinya tidak pincang, tidak terlalu kurus, tidak terpotong lidahnya,
tidak mengandung atau baru melahirkan anak, tidak berpenyakit atau
berkudis. Binatang yang hendak disembelih itu mestilah sihat sehingga
kita sayang kepadanya.
- Waktu
menyembelihnya sesudah terbit matahari pada Hari Raya Haji dan sesudah
selesai solat 'Id dan dua khutbah pendek, tetapi afdhalnya ialah ketika
matahari naik segalah pada Hari Raya Hhaji sehingga tiga hari sesuadah
Hari Raya Haji (hari-hari Tastriq iaitu 11,12 dan 13 Zulhijjah)
- Daging qurban sunnat, orang yang berkorban disunnatkan memakan sedikit daging qurbannya. Pembahagian daging qurban sunnat terdapat tiga cara yang utamanya adalah mengikut urutan sepererti berikut:
1. Lebih utama orang yang berqurban mengambil hati binatang qurbannya dan baki seluruh dagingnya disedekahkan
2. Orang yang berqurban itu mengambil satu pertiga daripada jumlah daging qurban, dua pertiga lagi disedekahkannya.
3. Orang yang berqurban mengambil satu pertiga daripada jumlah daging, satu pertiga lagi disedekahkan kepada fakir miskin dan satu pertiga lagi dihadiahkan kepada orang yang mampu. Sabda Rasullullah s.a.w: "Makanlah oleh kamu sedekahkanlah dan simpanlah."
Hukum Ibadah Aqiqah |
Apakah hukum
melakukan Ibadah Aqiqah dalam Islam ?
Hukum membuat 'kenduri'
bagi anak yang baru lahir hukumnya harus dan hukum ibadah aqiqah itu adalah Sunat Muakkad, caranya ialah :
Membuat Aqiqah dengan menyembelih seekor kambing bagi kanak-kanak
lelaki dan perempuan. Jika mampu yang afdalnya bagi kanak-kanak lelaki
dua ekor kambing dan sebaiknya disedekahkan daging kambing itu kepada
fakir miskin dan lain-lain sesudah dimasak.
1. Hukum aqiqah itu adalah sama dengan ibadah qurban iaitu Sunnat Muakkad kecuali dinazarkan menjadi wajib.
2.
Penyembelihan aqiqah ialah pada hari ketujuh dari kelahiran bayi atau
pada hari ke empat belas atau ke dua puluh satu. Jika tidak dapat maka
bila-bila masa selagi anak itu belum baligh.
3.
Jika anak telah baligh, maka gugur tuntutan atas walinya dan sunnat
bagi dirinya (individu yang berkenaan) mengaqiqahkan untuk dirinya
sendiri. Hal ini berdasarkan hadis dari Ahmad, Abu Dawud dan
al-Tabrani, bahawa Rasulullah s.a.w. pernah mengaqiqahkan dirinya
sendiri sesudah Baginda s.a.w. diangkat menjadi Rasul.
4.
Anak zina, aqiqahnya sunnat atas ibunya kerana nafkah hidup anak zina
itu tanggungan ibunya bukan bapanya. Demikian pendapat Syaikh Ibnu
Hajar dan Syaikh Ramli, manakala Khatib Syarbini pula berpendapat,
adalah tidak sunnat bagi ibu mengaqiqahkan anak zinanya meskipun si ibu
memberi nafkah kepadanya.
5. Anak lelaki disembelihkan dua ekor kambing (tetapi sah sekiranya seekor) dan perempuan memadai dengan seekor kambing.
Diriwayatkan
daripada Aisyah, bahawa Rasulullah s.a.w. memerintahkan para sahabat
agar menyembelih aqiqah untuk anak lelaki dua ekor kambing yang umurnya
sama dan untuk anak perempuan seekor kambing. (Riwayat al-Turmuzi).
Daripada
Ibnu Abbas r.a. pula menyatakan: Bahawa Rasullullah s.a.w. menyembelih
aqiqah untuk Hasan dan Husin masing-masing dengan seekor kambing.
(Riwayat Abu Dawud)
Hukum makan daging Aqiqah |
Saya
ada kemusykilan mengenai aqiqah. Ada orang berpendapat daging aqiqah
tidak boleh dimakan oleh orang yang melakukan akikah dan ia perlu disedekahkan
semuanya ,manakala pendapat kedua mengatakan daging boleh dimakan.
Boleh Datuk jelaskan mengenai
hal ini? Soalan kedua, seorang kawan memberitahu, orang yang tidak melakukan
aqiqah tidak boleh melakukan ibadah korban. Adakah ini benar? Bolehkah
kita melakukan aqiqah untuk diri sendiri (jika ibu bapa tidak mampu
ketika kecil dulu) dan adakah syaratnya juga sama?
Jawapan
:
Memang benar daging aqiqah tidak boleh dimakan orang yang melakukan
aqiqah itu saja. Bagaimanapun ahli keluarga yang lain boleh memakannya,
tetapi jika sekadar merasa ketika memasak daging aqiqah dibolehkan.
Seperti mana dam, orang yang melakukan dam saja tidak boleh memakannya.
Jika anak berumur kurang
dua tahun, sebaiknya diutamakan aqiqah daripada korban. Jika bagi orang
dewasa, dia boleh melakukan korban walaupun tidak melakukan aqiqah.
Aqiqah ialah ibadah sunat yang dilakukan ibu bapa untuk anak-anak, jika tidak dilakukan atas apa alasan pun tuan tubuh tidak perlu melakukannya. Sebaliknya bila kita dewasa yang sunnah dilakukan ialah korban dan bukan aqiqah.
Makanan mempengaruhi akhlak manusia |
Sejak
kebelakangan ini akhbar mendedahkan pelbagai berita mengenai penjualan
banyak makanan yang ada unsur haram di pasaran.
Malangnya, kebanyakan makanan
itu adalah makanan harian seperti mi dan ayam (yang tidak disembelih
dengan betul).
Rakan memberitahu, makanan ini boleh menghitamkan hati dan inilah punca wujudnya pelbagai masalah sosial serta tidak mudah menjinakkan hati umat Islam terhadap agama.
Adakah ia benar? Adakah memakan makanan ini (walaupun tanpa pengetahuan) akan menghitamkan hati? Adakah kita sebagai pengguna turut menanggung kesalahan (dan adakah ia berdosa) kerana tidak tahu?
Jawapan
:
Apa yang kita makan mempengaruhi akhlak dan sifat manusia. Rasulullah
saw sangat prihatin soal ini serta berpesan pada sahabat yang bertanya
cara memudahkan doa dimakbul Tuhan supaya menjaga makanan serta makan
makanan yang halal dan baik saja.
Makanan yang tidak halal
sumber atau zatnya akan membawa kesan pada hati serta amalan tidak diterima
Tuhan. Kedua-dua pengguna dan penjual mempunyai tanggungjawab tersendiri.
Pengusaha yang melabel halal pada makanan adalah berdosa jika sengaja mengabaikan unsur halal, yang mana ia seolah-olah menipu pengguna.
Pengguna pula mesti prihatin dengan memilih barang halal saja dan wajib memastikan ia halal. Pada yang tidak tahu, wajib bertanya dan menyiasat.
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menyediakan laman web e-halal dan senarai yang dapat kita semak. Pengguna wajib menyemak supaya tidak tertipu.
Hukum Membuat Kenduri Cukur Rambut |
Apakah hukum
membuat kenduri "cukur rambut" anak yang baru di lahirkan dan bagaimana
cara sebenarnya yang dituntut dalam Islam ?
Jawapan
Membuat kenduri
"gugur rambut" bagi anak yang baru lahir hukumnya harus dan kenduri ini
amatlah digalakkan dalam Islam.
Caranya ialah :
Caranya ialah :
Pertama:
Niat dan tujuan membuat kenduri ialah bersyukur kepada Allah SWT kerana
telah mengurniakan cahayamata.
Kedua: Dicukur
kepala anak itu kemudian ditimbang rambut anak itu dan kemudian bersedekah
dengan emas atau wang sekadar mana dinilai rambut kanak-kanak tadi.
Ketiga:
Membuat Aqiqah.
Keempat:
Beri nama kepada anak tadi dengan nama-nama yang baik dan mulia.
Hukum memakai gelang kaki dan tangan berloceng |
Apakah hukumnya memakai dengan gelang kaki/tangan yang berloceng ?
Jawapan:
Merujuk kepada kitab Bahrul Mazi, (ringkasan Sahih al-Tamizi), memakai loceng adalah ditegah oleh syarak kerana bunyi loceng itu menyebabkan tiada malaikat Rahmat mendekatinya. Ini berdasarkan hadis Nabi SAW yang dikeluarkan oleh Abu 'Isa al-Tirmizi yang maksudnya:
"Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: Tiada menyertai malaikat Rahmat bersama jamaah (kumpulan) yang ada di dalamnya anjing dan loceng"
Oleh yang demikian, elakkanlah dari memakaikan gelang kaki/tangan yang ada loceng pada anak perempuan..
Hukum Memakai Minyak Wangi Beralkohol |
Assalamualaikum,
Saya keliru tentang hukum memakai minyak wangi beralkohol didalam sembahyang. Setengah pendapat berkata alkohol itu najis jadi tidak sah sembahyang kita. Tolong jelaskan..
Jawapan.
Alkohol yang terdapat di dalam minyak wangi boleh dipakai dan dibawa sembahyang..
assalamualaikum, bagaimana pula had aurat anak perempuan tiri dengan ayah tiri setelah anak perempuan tiri tersebut kematian ibu kandungnya dan sekarang ini ayah tiri tersebut telah berkahwin dengan wanita lain? yang bermakna, anak perempuan tiri tersebut telah mempunyai ayah tiri dan ibu tiri...apakah had aurat anak perempuan tiri tersebut dengan ayah tirinya sekarang? mohon penjelasan
ReplyDelete